Primeiro Polestar sem a Volvo é um cupê híbrido com mais de 600 cv
Modelo usa fibra de carbono e será feito na China a partir de 2019
Minutos depois de apresentar um teaser, a Polestar mostrou (virtualmente) seu primeiro carro de produção. Belo coupé de duas portas, o Polestar 1 usa o Volvo Concept Coupé de 2013 como inspiração e é baseado parcialmente na plataforma SPA, como a série 90 da Volvo e o XC60. Metade é derivado da SPA, enquanto a outra metade é um produto novo da parceria entre Volvo e Polestar.
Como consequência, ele é mais que uma versão coupé do S90 Sedan, especificamente se considerarmos que o Polestar 1 é um passo acima quando falamos em powertrain. O potente conjunto híbrido entrega 608 cv de potência e 102 kgfm de torque.
Além disso, um (não especificado) pacote de baterias é o suficiente para impressionantes 148 km de autonomia no modo elétrico, o que leva a Polestar a dizer que o coupé esportivo tem a maior autonomia elétrica entre os híbridos de produção até então. A carroceria é toda feita em fibra de carbono, para redução de peso e melhora da rigidez em 45%. Na traseira, um motor elétrico com vetorizador de torque serve para dar uma dirigibilidade mais precisa e melhorar a entrega de força.
Os números de desempenho não foram divulgados, mas pode-se dizer que será mais rápido que o Volvo S90 em sua versão mais potente, a T8. Para lembrar, o sedã híbrido precisa de 5,2 segundos para ir de 0 a 100 km/h, com velocidade máxima de 250 km/h. Com 200 cv e 36,7 kgfm de torque a mais que o sedã, o Polestar 1 deverá ser (bem) mais rápido.
Teremos que esperar pacientemente para vê-lo pelas estradas, já que a marca diz que a produção está prevista para começar somente em meados de 2019 na nova fábrica da marca em Chengdu, China, que começará a operar no meio de 2018. Em 2019, um modelo menor chamado Polestar 2 será lançado para concorrer com o Tesla Model 3, além de ser o primeiro modelo totalmente elétrico do Volvo Car Group. Mais tarde, o SUV Polestar 3 será lançado.
Entre 2019 e 2022, um total de 5 EVs serão apresentados pelo grupo, alguns pela Polestar, outros pela Volvo. Para colocar a Polestar no mapa dos esportivos, a Volvo e a Geely anunciaram planos de investimentos de 640 milhões de euros na marca.
A Polestar já aceita encomendas do coupé, que será vendido pela internet em planos de 2 ou 3 anos. As concessionárias, chamadas de "Polestar Spaces", estão sendo construídas.
Fotos: divulgação
Galeria: Polestar 1 2018
Volvo Cars and Geely Holdings invest 5 billion RMB to develop Polestar
Volvo Cars, the premium car maker, and its owner, Geely Holding, today announce they will jointly invest RMB 5 billion (EUR 640 million) to support the initial phase of Polestar’s product, brand and industrial development.
The investment highlights the financial muscle and industrial and manufacturing expertise Polestar will have access to, and establishes the fully consolidated Volvo Cars subsidiary as a stand-alone electrified performance car company as it reveals its first production model in Shanghai today.
The investment will be used, among other things, to establish a state-of-the-art Polestar manufacturing facility in Chengdu, China, marking a new chapter in the development of China as a manufacturing hub for Volvo Cars.
This set-up will radically shorten the time Polestar needs to commercially launch its cars, giving it a strategic advantage compared with competitors. Volvo Cars and Polestar will also benefit from synergies in the development of next-generation technologies such as shared procurement costs, joint development and economies of scale.
With China as a driving force behind the electrification of the global car industry, Polestar will spearhead the development of new technologies and enhance Volvo Cars’ leadership within electrification and connectivity.
Polestar’s first production car, the Polestar 1, is a 600hp two-door, four-seater hybrid coupé. It has a pure electric range of 150km – the longest full-electric range of any hybrid car on the market. The electrified performance car will go in production in Chengdu in mid-2019, and will be closely followed later in 2019 by a smaller vehicle named Polestar 2.
The Polestar 1 exemplifies the inherent synergies between the Volvo and Polestar brands. Around half of the technology under the skin of the Polestar 1 is based on Volvo’s in-house-developed SPA modular vehicle architecture, while the remaining half is entirely new and bespoke technology created by Polestar engineers working within Volvo’s R&D department.
Polestar will also benefit from having privileged access to Volvo’s global and well-established manufacturing standards and expertise as it establishes its own manufacturing operations in Chengdu.
The Polestar 2 will be the first fully electric car launched by Volvo Car Group, and the first of a total of five fully electric Polestar- or Volvo-branded vehicles to be launched between 2019 and 2021. The Polestar models announced today are thus clear proof points of Volvo Cars’ electrification strategy that was revealed in July of this year.
Volvo Cars announced this summer that from 2019 every new Volvo-branded car launched will have an electric motor, making it the first established car company to fully embrace electrification and place it at the core of its future business.
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