O lançamento do carro mais importante da Volkswagen, o Golf, foi ofuscado por um problema no software que controle as funções das chamadas automáticas de emergência. Ele foi descoberto no último mês durante uma rotina de testes de qualidade de segurança, o que gerou uma interrupção das entregas aos clientes. A VW disse que a correção estaria pronta no meio de junho e de fato foi corrigido.
Enquanto o problema nos carros que foram construídos mas não entregues será corrigido em breve, a marca ainda tem que resolver a questão nos Golf 8 que estão pelas ruas, com seus proprietários. A empresa estima que são 15 mil unidades na Alemanha precisando da correção, além dos que circulam pelo resto da Europa. Todos serão envolvidos em um recall. Para isso, a Volkswagen já notificou o KBA, a autoridade federal alemã de transportes a motor.
O mesmo problema afetou os consumidores do Skoda Octavia, mas a marca ainda não tinha falado sobre o reparo até o momento. O software aplicado no Golf é o mesmo do Octavia, além do Audi A3 e Seat Leon, que também terão a atualização.
A chamada de emergência é obrigatória pela legislação da União Européia. De acordo com o Europa.eu, o site oficial da UE:
“Se você comprou um novo modelo de automóvel, com produção aprovada a partir de 31 de março de 2018, deve ter o sistema de chamada automática instalado. As regras se aplicam tanto a veículos com menos de 8 lugares quanto para comerciais. Se seu carro é mais antigo que isso, não é obrigado a ter o sistema instalado, mas pode fazer se o carro atender os requisitos técnicos.
Se você não sabe como isso funciona, o sistema automaticamente faz a chamada de emergência se o carro se envolve em um acidente sério. Ele se conecta com o serviço mais próximo e manda a localização do veículos.
"As part of internal investigations, we established that in individual Golf Mk 8 vehicles, the software in the online connectivity unit (OCU3) control unit may not reliably transfer data. As a result, full eCall/Emergency Assist functionality cannot be guaranteed. As per the applicable EU regulation, new models must feature corresponding emergency call equipment as of 31 March 2018. For this reason, we reacted in order to guarantee full compliance with this regulation.
Volkswagen therefore immediately implemented a delivery stop for the Golf Mk 8 from the middle of May in order to investigate the matter in cooperation with the responsible authorities and to decide on the next steps in relation to the affected vehicles.
In order to remedy the situation, Volkswagen has developed a software update for the control unit of the online connectivity unit. This update will be installed in Golf Mk 8 models produced in the future as standard. The update will also be installed in vehicles that have already been completed.
The precautionary, self-imposed, preventive delivery stop will now be lifted with the availability of the software update.
Volkswagen will additionally initiate a voluntary recall for Golf Mk 8 models already delivered to customers in order to install the software update. Volkswagen has already notified the Federal Motor Transport Authority (KBA) of this and has requested owner data in order to inform the affected customers in good time.
(Additional information: approx. 15,000 vehicles are affected by the recall in Germany")
Media information related to the temporary delivery stop for the Golf 8
Due to the temporary delay of the delivery of the Golf 8 we’d like to inform you about the latest information status: “In the course of internal investigations, we have determined that individual Golf 8 vehicles may experience unreliable data transmission from the software on the control unit of the online connectivity unit (OCU3). As a result, the full functionality of the eCall / emergency call assistant cannot be guaranteed. According to the EU regulation, new models must have an appropriate emergency call device since March 31, 2018. We have therefore responded to ensure full compliance with this regulation. Accordingly, Volkswagen immediately stopped delivering the Golf 8. In an exchange with the responsible authorities, we review the further procedure for the affected vehicles - in particular, a decision regarding a recall and a remedial action via software update by the Federal Motor Transport Authority in Germany (KBA) is pending in the next few days.”
In case of further questions please contact your dealer or service hotline 0800-8655792436.